måndag 11 november 2013

Om amning #3 - never ending story


Ni undrar säkert hur det går med amningen, eller hur? Jo, jag struntade i det där med att T skulle vant sig av med amningsnappen innan han fick vanlig napp - och tack gode gud för det. Så mycket lättare det blev att trösta honom när han fick tillgång till napp! Det är helt klart värt risken att han aldrig vänjer sig av med amningsnappen. Vilket han nog inte kommer göra, med tanke på att jag aldrig riktigt orkar ta itu med det. Det är såpass smidigt med amningsnapp och såpass svårt att få honom att få ett bra grepp utan den att jag inte gör mer än något halvhjärtat försök någon gång ibland. Jag borde väl anstränga mig mer men vet inte riktigt var jag ska hitta energin till det.

Jag tycker det funkar bra att amma och blockamningen jag skrev om i förra amninginlägget har definitivt gett resultat. Så nu kör jag ett bröst per amningstillfälle precis som i början, förutom ibland när jag behöver lätta på trycket på andra bröstet eller det börjar göra ont.

En sak jag tycker är en smula påfrestande dock är att T har för (o)vana att amma väldigt länge (därav rubriken). Ofta varar amningssessionerna drygt en timme. Jag börjar bli öm i bröna av det plus att det är opraktiskt och tröttsamt och gör att jag får ont i armar, rygg och axlar. Eftersom han ofta kräks samt gått upp väldigt bra i vikt tänker jag att han nog får i sig mer än vad han egentligen behöver. Därför funderar jag på om jag kan avbryta amningen när jag känner att jag inte pallar längre även om T vill fortsätta (om det ens går utan att han börjar gallskrika). Eller går det alltför mycket emot principen om fri amning? Kommer det leda till att T blir otrygg och osjälvständig? Kanske borde jag bara härda ut ett tag till och vänta på att det blir bättre.

5 kommentarer:

  1. Jag har inte läst så mkt på din blogg och det är så olika för alla men när jag ammade dottern i början höll hon på rätt länge och när jag analyserade det verkade hon mest äta effektivt i ca 10-15 min och sedan "okynnessnuttade" hon i ytterligare en kvart. Eftersom jag inte gillade att amma och inte ville vara napp så provade jag att sluta amma och ge henne nappen när hon verkade vara klar. I början trugade jag lite med bröstet men efter ett tag bara bytte jag. Gick jättebra och hon blev alltid mätt och nöjd och gillade nappen därefter. Fri amning är fint i teorin men alla klarar inte det - jag hade aldrig stått ut om dottern hade velat amma hela tiden. Jag ammade också bara ett bröst åt gången och försökte dra ut på tiden mellan amningarna till iaf 2-3 h.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Liza, kul att du hittade hit! Som tur är snittar Torsten på var tredje timme, annars hade jag inte pallat. Och på natten får han ersättning numera. Att byta till napp kanske jag skulle testa...

      Radera
  2. Åh vad jag har mkt att skriva men kontentan av det är att du ska följa mammahjärtat, gå på din magkänsla. Torsten kommer inte att få men för livet och äsch, gå på din känsla.

    Om jag ska utveckla det... om amningen... Med min Nora som är 5 år nu så funkade inte amningen alls, inte ens 5 sekunder. Hon vägrade ta bröstet. Jag pumpade i några veckor o gav flaska o livet var försöka amma, pumpa mata.... försöka amma, pumpa, mata....i åtta veckor höll jag på tills jag bara sa nej, nu räcker det. vi gav ersättning hela tiden oxå. När jag hade beslutat att sluta blev allting bättre. Nora mådde bättre o jag mådde betydligt bättre. Psykiskt var det ju jobbigt eftersom man ska kunna amma o blablabla. Det var en sorg för mig att det inte funkade men vi överlevde.
    När vi fick Ellie för nu snart nio veckor sen så ville jag verkligen att det skulle funka. Tjejerna är ju verkligen lika men m amningen helt olika. Ellie ville ha bröstet på en gång. Jag hade läst lite om amning, fått bättre hjälp BB m att få rätt tag men annars så har jag försökt fixa det lite själv. Nybörjare på amning m kanske säkrare m andra barnet. Efter att ha läst dina inlägg om amning känner jag igen mig i överproduktion och kanske blockamning. Jag ammar inte båda bröstet vid samma tillfälle utan ett bröst tills hon är nöjd och sen andra bröstet vid nästa tillfälle.
    Fördelen m ersättning o Nora var att hon åt kl. åtta, tolv fyra åtta, tolv, fyra hela tiden.... Dygnet runt tills hon inte vaknade på natten för mat mer. Väckte aldrig.

    SvaraRadera
  3. Gaaaah... Skriver på paddan som låser sig.

    Ett tips är att. När du är hemma, ha såna mjölkuppsamlare o spara. Läcker du så läck i sånna (böj dig inte framåt o ner för då rinner det ut). Inte pumpa, då stabiliserar sig inte mjölkproduktionen tror jag. Jag är inte där än utan läcker ff som ett såll.
    Ett annat tips om du har tråkigt hemma... Att man försöker sysselsätta sig o få in en rutin. Jättesvårt ibland. Jag har som mål att varje dag sminka mig o sätta på mig något annat än mysbyxor. Sminkar mig bara så man känner sig fräschare, inte så att jag går all in. När man har två barn så hinner man ingenting m jag har oxå som mål att gå 5 km tre dagar i veckan... Ett tips.
    Jag vill vara hemma för alltid så där är vi olika men jag tror av egna erfarenheter m Nora är att om du och Torsten får lite rutin, lite ordning på maten så det känns bra för dig o Torsten så kommer allt kännas bättre. Snart vill han ha bilnycklarna ... Tiden går verkligen så fort som alla säger.

    Har aldrig kunnat fatta mig kort,... Kände så väl igen mig i det du skriver så jag var tvungen att skriva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har såna där mjökuppsamlare men läcker betydligt mindre numera så det är sällan jag behöver använda dem. Det där med rutiner håller jag på att arbeta in, t ex har jag som mål att gå en promenad varje dag (om jag inte har annat uppbokat).

      Det är bara kul att du kommenterar, jag uppskattar det! Och just amning är ett sånt ämne jag kan diskutera hur mycket som helst.

      Radera