måndag 9 september 2013

Lämna min kropp ifred, tack.

Det här inlägget av Carin da Silva fick mig att tänka på en händelse i somras, när jag fick kommentaren "gud vad stor du är! Är du säker på att du inte väntar tvillingar?". Jag ville strypa personen men svarade att nej, det är bara en där inne, varpå hen sa "men är du inte väldigt stor???". FYI: nej, det är jag inte - magen följer tillväxtkurvan precis som den ska. Inte för att hen, eller någon annan, har med det att göra. För vet ni vad - det är INTE mer okej att kommentera en gravid kvinnas kropp än vad det är att kommentera en icke-gravid kvinnas kropp. En vettig människa aldrig skulle stirra på/klappa/kommentera en icke-gravid kvinnas mage - så varför anses det plötsligt okej bara för att kvinnan har ett foster i kroppen? Det är fortfarande kvinnans kropp. Det är fortfarande kvinnans rätt att slippa få kommentarer/blickar/klappar om/på sin kropp. En kropp är aldrig någonsin allmängods som är till för andra - faktiskt inte ens när den är gravid (hör och häpna!). Tänk att det ska vara så fruktansvärt svårt att förstå för vissa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar