tisdag 24 september 2013

Torsten 6 dagar

Idag är Torsten 6 dagar gammal och hittills kan vi konstatera att

- jag börjar verkligen förstå det där med att man inte hinner någonting annat än att ta hand om sitt barn när man är föräldraledig. All tid går åt till att serva hans behov av mat sömn tröst närhet. Tänk att jag aldrig tidigare förstått hur skönt det faktiskt är att t ex få duscha, äta och borsta tänderna i lugn och ro. Inte för att jag direkt klagar, vi har det rätt så mysigt här.

- Torsten är yttepytteliten. Alla kläder, även de minsta i storlek 50, är för stora. Storlek 50 passar i längd men inte på bredden och storlek 56 är för stort både på längden och bredden. Så det där som jag skrev tidigare, att vi inte behöver fler kläder i storlek 50-56, tar jag tillbaka. Det kommer nog dröja ett tag innan vi kan gå upp i storlek. På föräldrautbildningen sa barnmorskorna att det var lagom att börja köpa kläder i storlek 62 till en nyfödd. Jo men visst.

- en del av mig vill att han alltid ska vara så här miniliten. Min lilla übersöta fågelunge. En annan del av mig ser fram emot att se honom växa och utvecklas.

- det här med amning kräver ett eget inlägg. Ojojoj. Finns så mycket att säga om detta.

- det här med hormoner och känslor som är all over the place kräver också ett eget inlägg. Kan säga så mycket som så att det går upp och ner hela tiden. För det mesta är det bra men stundtals jobbigt. Det här med att leva i någon slags rosafluffig bebisbubbla - det gäller inte för mig. Det är en extremt stor omställning att få barn och det kommer nog ta ett tag för mig att vänja mig.

- Torsten gillar inte att byta blöja (fast det blir mindre och mindre skrik kring detta). Han tycker mycket om att ligga på våra magar/bröstkorgar, helst hud mot hud. Vi har tagit två promenader med barnvagnen, den första började och slutade med skrikfest men den andra gick bra och han var lugn eller sov under hela promenaden. Jag vet inte hur mycket man egentligen kan säga om hans personlighet så här tidigt men han känns som ett ganska lugnt barn. Han gillar att ligga och titta sig omkring med sina stora mörkblå ögon och se fundersam ut. Händerna är ofta uppe i ansiktet och petar och drar i kinder och ögon.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar