fredag 14 februari 2014

Jakten på den perfekta morotskakan.

Jag älskar morotskaka och jag gillar att baka. Denna kombination har gjort att jag fått en ny hobby: jag ska pröva mig fram tills jag hittar receptet på Den Perfekta Morotskakan (och sedan kan jag dö lycklig. Typ).

Första receptet jag testat är Leila Lindholms. Hon menar att det här receptet ger den "bästa och saftigaste" morotskakan. Visst blir den god, riktigt god, men om det är den bästa återstår att se.

Leila använder lime istället för citron i glasyren vilket ger extra schvung i smaken men det blir kanske lite väl starkt. Limen ger en eftersmak som jag inte gillar. Vidare tycker jag inte riktigt om proportionerna mellan kakdelen och glasyren. På Leilas kaka är de ungefär 80/20 men jag hade föredragit 70/30. Mycket glasyr ska det vara på morotskaka! Hur är det med saftigheten då? Det finns ju inget värre än en tråkig och torr morotskaka men den här är saftig.

Betyg: 4 av 5.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar