söndag 30 juni 2013

Liv Strömquist och mensen.

Nu är jag väldigt sen på bollen här men idag har jag äntligen fått tummen ur och lyssnat på Liv Strömquists sommarprat som jag hört så mycket bra om. Och det levde sannerligen upp till förväntningarna; ett superfeministiskt, womance-igt sommarprat om mens, skam och skapande. Helt fantastiskt bra! Mens är ju verkligen ett sådant tabubelagt och skamfyllt ämne i vårt samhälle och det behövs att folk - kvinnor - vågar prata om det för att få bort den där pinsamhetsstämpeln. Varför ska en till exempel hålla på och smussla med och gömma trosskydd när en går på toa av rädsla för att någon ska se att en har mens? Jag minns en gång när jag skulle plocka upp något ur min väska och en binda råkade ramla ur och det var "massa" folk som såg, bland annat flera killar (=superpinsamt!!!) och jag skämdes så extremt mycket och ville typ gå under jorden. Men varför denna skam egentligen? Mens är ju något helt naturligt som ungefär hälften av jordens befolkning genomlider varje månad. Det borde inte vara något skamligt men ändå är det det. Tur då att det finns kvinniskor som Liv Strömquist som försöker tvätta bort tabut kring mensen. In och lyssna nu på hennes sommarprat här, om ni inte redan gjort det.

Två andra sommarprat jag har höga förväntingar på är Maria Svelands (22 juli) och Katrine Kielos (16 augusti). Hoppas på mycket feministsnack, såklart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar