söndag 24 juli 2022

Norrvikens trädgårdar, Vitlycke museum och Bjursjön.

Här kommer tre (barnvänliga) utflyktstips i ett inlägg:

Norrvikens trädgårdar i Båstad

Ett stort område med jättefina trädgårdsmiljöer med olika teman, ett barnområde med lekplats, god mat och jättegod glass. Vi var där i tre timmar men hade lätt kunnat stanna längre och fortsatt strosa runt i den vackra parken. Ett litet minus dock för att butiken var ganska trist, men det är ett väldigt litet minus.







Vitlycke museum i Tanum

Ett lagom stort museum om bronsåldern,  informativt och lättillgängligt. Tvärs över vägen finns världens största (ok, jag är inte säker på detta, men jag trooor det och är för lat för att googla) samling med hällristningar. Här känner man historiens vingslag så att säga. Stort plus för den uppbyggda bronsåldersbyn som barnen gillade, en trevlig butik och att entren är gratis. Minus för det lätt kaosartade caféet med undermålig organisationsförmåga och lång väntetid. Svårfotat, men här kommer i alla fall några bilder från den regniga dag som vi var där.







Bjursjön i Uddevalla

En sjö inte så långt från där jag växte upp i Uddevalla. Trevligt område med fin natur att cykla eller promenera i, kommunal badplats, välutrustat utegym och en aktivitetsbaserad lekplats. Fantastisk plats att rasta av barnen och sig själv på. Minus för att toalettfaciliteterna utgörs av bajamajor...






All denna skog! Det är väl ett tecken på att jag bott i Skåne för länge, när jag tycker det känns snudd på exotiskt med den här täta skogen med alla höga granar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar