fredag 7 augusti 2015

Barnvagnsnörderi: recension av Brio Spin

Mina barnvagnsnörderi- inlägg är de mest lästa inläggen på den här bloggen. Lite kul tycker jag och därför måste jag ju fortsätta nörderiet med ännu ett inlägg, nu om sulkyn Brio Spin.

Brio Spin tillverkas inte längre så vill en ha den vagnen får en hoppas på att någon butik fortfarande har kvar den eller köpa den begagnad. Min är köpt beggad för 800 kr, ett bra pris för en fin och fräsch Spin (ofta säljs de beggade för cirka 1200:-). Dock har hjulen samlat på sig mycket grus, men det är inget jag stör mig så mycket på. Min Spin är från 2011, årsmodell 2012. Årsmodellerna skiljer sig lite åt, kan vara värt att tänka på.

Jag tycker Spin är en riktigt bra vagn. Den är smal och smidig men ändå rejäl för att vara en sulky. Både liggläget och sittläget är riktigt bra och min 22-månaders sitter utmärkt i den. Spin är ganska smal i sitsen men lång och min son, som är ungefär 85 cm lång, har gott om plats att växa i den. Spin är enkel att fälla ihop och tar liten plats ihopfälld. Det absolut bästa med Spin är dock det fantastiska "Brio-gunget" som nog kan få vilket svårsövt barn som helst att somna gott i vagnen.

Nackdelarna med Spin är att suffletten är väldigt kort och att varukorgen är liten. Jag är bortskämd av Brio Smile som har en ÅSM sufflett och en enorm varukorg. Jag har insett att dessa två egenskaper är sådant jag tycker är viktigt hos en barnvagn och det stör mig när de inte är tillfredsställande. Annat som är lite störigt med Spin är att fotstödet har en tendens att ramla ner när det är uppfällt, suffletten saknar tittlucka och framhjulen gärna vill låsa sig på eget bevåg.

Helhetsintrycket är att Spin är en riktigt bra sulky som är lättkörd, liten men rymlig, tålig och inte minst snygg. Barnet sitter och ligger bra i den och jag gillar att köra den. Jag är ändå tveksam till om jag kommer behålla den, just på grund av suffletten och varukorgen. Kanske blir det en Britax B-Agile Plus istället, vi får se.

Upprätt sittläge. Bra sak med Spin är att det går utmärkt att hänga saker på handtaget utan att vagnen tappar balansen eller blir baktung.


Liggläge. Inte helt plant som synes men helt ok.

1 kommentar:

  1. Hittar ingen användarhandledning någonstans. Hur justerar vi vinkeln på "ben/fot stödet"? ( ola@aquarius.se )

    SvaraRadera