torsdag 23 maj 2013

Tänk om folk skulle lägga tid på att t ex lösa Israel-Palestinakonflikten istället för att ha åsikter om mig?

Jag får ofta frågan "hur länge ska du vara föräldraledig? Ett år eller?". Jag undrar hur många gånger Anders fått den frågan. Jag gissar på noll.

FYI ska jag vara hemma med barnet ca 6,5 månad. Anders 7 månader. Så ja, barnet kommer 'bara' vara  drygt ett år när det börjar på förskolan. Nej, det är inte skadligt att 'bara' vara ett år när en börjar på dagis. Tvärtom faktiskt. Ja, jag tycker det är viktigt med jobb och karriär TROTS att jag (snart) har barn. Jo, jag tror faktiskt det är möjligt att ha både och - utan att för den sakens skull vara en sämre förälder. Nej, du har ingen rätt att döma mig och mina val.

Och nej, det är självklart inget fel i att vara hemma ett år med sitt barn - jag är bara trött på att jag som kvinna/mamma automatiskt förväntas vilja vara föräldraledig så länge medan ingen förväntar sig det av mannen/pappan. Och jag är förbaskat trött på att andra ska ha åsikter om hur jag väljer att leva mitt liv.

4 kommentarer:

  1. En jobbkollega har arbetat som au-pair i Usa hos 2 familjer och i den ena familjen tog mamman semester i 3 månader för att kunna vara hemma med bebisen (hon var chef och tjänade rejält så hon hade den möjligheten) men den andra familjen som "bara" var medelklass hade ej råd att vara hemma mer än 2 veckor innan barnet fick börja på förskola. Ert barn är ju ändå hemma i ett år med sina föräldrar, lyxigt. Ni kommer att bli jättebra föräldrar, skrutten har tur!

    SvaraRadera
  2. Ja, vad är det MED detta?! Tänk om jag skulle gå runt och säga högt till folk vad jag tyckte om att de INTE delar föräldraledigheten. Hur jäkla dåligt det måste vara för barnet att aldrig vara hemma på heltid med sin pappa och hur himla värdelös ursäkt det är att mannen inte kan just nu, att det inte passar för jobbet, att ingen kan ersätta honom där. Tänk om jag skulle säga att nej, så är det faktiskt inte. Han KAN ersättas på jobbet, men hemma med barnet blir det knivigare. Så lycka till, hörrni!
    Och ja, förskola är så fantastiskt! Dock - vilket jag inte tänkte så mycket på innan – när det passar för barnet att börja beror ju lite på barnet också. För M hade det nog passat bättre att vänta en månad (han var 13 mån), tror jag, men nu funkar det så bra och de kan göra så mycket mer för honom där än vi kan hemma. De utmanar honom, lär honom en massa saker och all den där kunskapen som de har om pedagogik, som vi saknar. Sophie skriver bra om det här: http://wawavoom.blogspot.se/2013/05/ar-det-bara-pedagoger-som-ska-fa-bli.html
    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Kan inte folk bara hålla sin åsikter för sig själva?

      Det kan ju passa precis lika bra, eller dåligt, att sätta barnet på förskola när hen är 1, 1,5 eller 2 år. Skrutthen kommer vara cirka 13-14 månader när hen börjar och förhoppningsvis kommer det går bra. Gör det inte det får vi lösa problemet då... Kram!

      Radera