söndag 19 maj 2013

Söndag 19 maj v. 24 (23 + 4)


Hej Skrutt,


Jag känner tydligt varje dag numera att du rör på dig. Din pappa kan också känna det utanpå magen. Det känns mest på kvällarna, antagligen för att jag själv är mest avslappnad och stilla då. Du rör dig främst i nedre delen av magen.


Jag mår bra – jag är än så länge pigg och rörlig och orkar göra saker. Jag äter inte mer än innan graviditeten men sover kanske lite längre på helgerna. Jag tycker att den mesta maten är god förutom kyckling, indiskt och thai. Jag äter fortfarande mycket frukt, Granny Smith-äpplen och vindruvor är favoriterna. Och nu börjar man kunna äta jordgubbar! Så himla gott. Min mamma – din mormor – åt en liter jordgubbar om dagen under sommaren när hon väntade din moster Sara (som är född 4 september). Finns en risk att jag kommer göra detsamma...


Det börjar bli lite svårt med kläder. Det är inte lätt att hitta fina gravidkläder, den enda kedjan som har mammakläder är H&M och deras utbud är rätt trist. Jag skulle vilja ha vanliga kläder för icke-gravida men det mesta blir för kort över magen. Under sommaren kommer jag nog mest köra på långklänningar. (Det här kanske du inte tycker är så intressant Skruttis men det är viktigt för din mamma.)


Jag funderar en del på hur du kommer vara som person. Kommer du vara en lugn och eftertänksam liten tjej/kille, precis som dina föräldrar? Kommer du tycka om att sitta och leka för dig själv, som vi gjorde när vi var små? Eller kommer du bli ett helvilt litet busfrö? Kommer du få mitt ganska hetsiga temperament eller blir du lika lugn som din pappa? Hur kommer du se ut? Kommer du vara mest lik mig eller Anders?


Jag oroar mig en del för dig. Tänk om du har någon allvarlig sjukdom som kommer påverka ditt liv i stora delar? Tänk om du råkar ut för en olycka (och, hemska tanke, att det är mitt fel)? Tänk om du blir mobbad? Eller inte får några kompisar? Tänk om du blir djupt deprimerad? Tänk om du mår dåligt men inte vill berätta det för mig? Jag vet att det är dumt att oroa sig för sådant här i förväg men det går ju inte att låta bli. Jag vill skydda mitt barn mot allt ont i världen fast jag vet att det är omöjligt. Samtidigt vill jag absolut inte bli en curlingförälder. Ja du Skrutt, föräldrarollen alltså – det är en utmaning. En väldigt spännande sådan, men också läskig. Jag ska alltså ansvara för ditt väl och ve i åtminstone 18 år. Det är mitt och Anders ansvar att se till att du blir en (någorlunda) välmående, självständig och trygg person. Jag lovar att jag ska göra mitt allra bästa. Jag hoppas att det räcker.  

1 kommentar: