lördag 23 augusti 2014

Barnomsorg, check!

LÄTTNADEN över att kommunen ringde igår och berättade att Torsten fått plats hos en dagmamma från och med november! Nu vet vi att från och med november jobbar både jag och Anders 75 % och jag kommer vara färdig med min anställning i juli nästa år. Då, äntligen, kan vi flytta från den här staden där vi verkligen inte trivs och förhoppningsvis bo i en trevligare stad där vi faktiskt känner folk (och inte behöver pendla aslångt för att komma till våra arbeten). LÄTTNADEN alltså. Att jag har fetångest över hur det ska gå för Torsten att vara hos dagmamman, det ignorerar vi just nu (dock: känns mycket bra att det blev dagmamma och inte förskola).

Det ska bli så skönt att inte jobba heltid och det ska bli fantastiskt att jag och Anders får samma förutsättningar. HIttills har det ju varit så att en av oss har varit föräldraledig på heltid och den andre har jobbat heltid (förutom i våras när Anders jobbade 80 %). Det innebär att den som är hemma får sköta i princip allt hushållsarbete och allt med Torsten på dagtid och den som jobbar får ta huvudansvaret för Torsten kvällar och helger, Det skapar en viss obalans. Det är inte så roligt att vara den som är hemma hela tiden och det är inte heller roligt att vara den som knappt hinner träffa sitt barn, eller sina vänner för den delen (eftersom all fritid läggs på Torsten). Så jag ser verkligen fram emot att vi båda får lika mycket av allt. Älskar Sveriges föräldraförsäkring (förutom att inte föräldrarna enligt lag måste ta ut hälften var av den) som gör att det är möjligt att arbeta deltid och få föräldrapenning på deltid. Älskar också att barnomsorg är oerhört överkomligt i pris så att det faktiskt går att jobba och ha barn samtidigt. Svenska välfärdssystemet alltså, I love it.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar