torsdag 18 juli 2013

vecka 33 (32+1)

Redan inne i vecka 33 - det börjar närma sig. Jag skriver mer och mer sällan i min graviddagbok för det känns inte som att jag har så mycket att skriva om. Det är mest en lång väntan nu. Väntan på att lilla Skrutt ska behaga komma ut (vilken hen btw gärna får göra innan utsatt datum, 10 september). Det händer inte så mycket i kroppen, jag har ont i ryggen från och till och det stramar och spänner i magen då och då (sammandragningar?). Jag märker inte av några gravidhormoner - har faktiskt inte känt av några sådana någon gång under graviditeten - och är inte heller så mycket tröttare än vanligt. När jag läser på andra preggobloggar verkar många ha det rätt jobbigt, med yrsel, sammandragningar, trötthet etc. Jag känner mig typ som vanligt. Lite mindre smidig, orkar inte lika mycket och har svårare att få till en bekväm sovställning (gud, vad jag är trött på att inte kunna sova på mage!). Så jag har nog, hittills i alla fall, en ganska lätt graviditet. Vilket jag såklart är tacksam för. Hoppas bara att det inte betyder att förlossningen blir desto jobbigare...?

Jag funderar en del över förlossningen och lika delar nervositet och förväntan inför den. Det går ju liksom inte att föreställa sig hur det kommer vara. Smärtsamt, ja. Men också häftigt. Och så slutar den med att Skrutthen kommer ut??? Så märkligt - tänk att Skrutthen faktiskt kommer finnas på utsidan av min mage en dag? Det känns annars som att jag kommer leva i detta gravida tillstånd för evigt. Jag kommer knappt ihåg hur det känns att inte vara preggo.

Jag funderar också en hel del på föräldraskap, vad jag tycker är viktigt att förmedla som förälder, och på Skrutthens integritet i förhållande till sociala medier. Men det får jag skriva mer om en annan gång. 

v. 31
v. 32
v. 33 (foto från igår)

2 kommentarer:

  1. Jag känner PRECIS som du, att det känns som att en kommer vara gravid ungefär alltid. Att det bara är veckor kvar tills bäbis är HÄR, UTANFÖR, är liksom för stort för att förstå. Får hoppas att vi förstår när förlossningarna är klara i alla fall, hehe :)

    SvaraRadera