tisdag 30 juli 2013

Statusuppdatering vecka 34 (33+6)

Så här i vecka 34 (33+6) och med ynka 42 dagar kvar till BF kan vi konstatera att

jag svettas som en gris och är konstant jättevarm. Oavsett temperatur ute. Kommer inte ihåg hur det känns att frysa.

det är omöjligt att hitta en bekväm sovställning. Det är även väldigt svårt att sova när en är konstant jättevarm och svettig.

det här är min sista semestervecka. Från och med nästa vecka och fram till sista mars 2014 är jag alltså föräldraledig!?!? Hur konstigt? Och vad ska jag göra med all denna tid?

imorgon går jag in i vecka 35 och räknas därmed som höggravid. Höggravid! Omg! Det innebär att om Skrutthen skulle få för sig att vilja komma ut nu (ja tack!) så kommer det inte försöka hejdas utan det är fritt fram för Skrutthen att joina världen.

mina smaklökar har förändrats sedan jag blev gravid. Jag har t ex inte ätit en enda banan sedan jag blev preggo, i vanliga fall äter jag i alla fall en om dagen. Banan är helt enkelt inte gott längre. Däremot tycker jag det är riktigt gött med räkor vilket jag aldrig gillat tidigare. Kaffe har jag haft en ambivalent inställning till; från att jag absolut inte kunde dricka en droppe under illamåendeveckorna till att jag under en senare period glatt slurpade i mig tre koppar om dagen och gärna hade tagit en fjärde om jag fått (en bör inte dricka mer än tre koppar om dagen som gravid, enligt Livsmedelverkets rekommendationer). Nu dricker jag helst bara islatte, delvis beroende på ovan nämnda svettproducering och kroppsvärme, delvis för att vanligt kaffe inte längre smakar så gott.

bristningarna på magen blir fler och fler. Vågar en hoppas på att de försvinner så småningom? Inte för att jag bryr mig så mycket egentligen. Vad är väl lite bristningar när det bara visar att kroppen haft förmågan att bära ett barn?


Hej hej magen, med bristningar och läskig utåtbuktande navel! Japp, så här kan alltså en gravidmage i vecka 34 se ut. Ser ni det bruna strecket ovanför naveln? Det betyder tydligen - utan några vetenskapliga belägg - att det en pojk-Skrutt där inne. Vi får väl se om det stämmer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar