fredag 15 juni 2012

Girls - en feministisk analys

Jag har sett de första nio avsnitten av tv-serien Girls och tänkte nu göra en feministisk analys av den för att... tja, det är kul.

Girls är en HBO-serie som handlar om fyra tjejer i 20-årsåldern som bor i New York och pluggar/ jobbar/söker jobb. Den påminner till viss del om Sex and the city fast i yngre, modernare version.

Den kritik jag har, ur ett feministiskt perspektiv, riktar sig främst mot följande:

- sexet är till absolut största delen fokuserat på manlig njutning. Det handlar om vad killen, inte tjejen, vill och fokus är på att killen ska komma medan det är mindre viktigt att tjejen kommer. Den enda scenen där en kille aktivt försöker tillfredsställa en tjej är för att killen tänder på det och akten slutar med att tjejen känner sig så obekväm att hon vill avbryta och "ha sex istället". För det enda sexet som räknas är penetrerande, vaginalt sex. Sex används också som en handelsvara, något man som kvinna kan förhandla med för att få som man vill.

- det förekommer misogyna kommentarer, t ex den om att en tjej borde bindas fast och bli knullad tills hon lär sig veta hut. Det skämtas om våldtäkt och om sexuella trakasserier.

- fokus är på relationer och sex, man vet inte ens vad vissa av tjejerna jobbar eller pluggar med. Det visar på att det viktigaste är inte att få ett jobb eller en utbildning utan att killar ska gilla en.

 - det är klyschigt och stereotypt om att tjejerna vill ha bad boys, inte killar som respekterar dem. Det är osexigt när en kille frågar tjejen om det är skönt för henne under sexet, som man ska han bara ta för sig. Den "snälla killen" i serien beskrivs som en man utan snopp med vagina. En riktig man ska alltså bara köra på utan att bry sig om vad tjejen vill och gör han det nedvärderas han till kvinna. Fräscht.

 - den enda tjejen som inte är pyttesmal utan normalsmal beskrivs som rund och överviktig.

Dock tycker jag om hur serien beskriver tjejernas vänskap, plus att det finns en onaniscen med, vilket inte är vanligt när det gäller tjejer (förutom SATC då). Trots min kritik kommer jag fortsätta kolla på serien eftersom 1) den är underhållande 2) jag gillar tjejerna i den 3) om jag bara skulle kolla på feminist-approved tv-serier skulle det nog inte finnas någon jag skulle kunna kolla på.


2 kommentarer:

  1. Girls kan vara en av dom mest överskattade serierna jag sett. Därför är jag ganska nöjd över följande formulering:

    "Om det här är problemen som unga kvinnor möter idag så är jag beredd att ansluta mig till Pär Ström och läsa ”Män är från Mars, kvinnor är från Venus”."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det är ju inte problemen i sig som är problemet utan hur kvinnorna porträtteras.

      Radera