onsdag 23 oktober 2019

Bröllop del ett.

Den 12 oktober 2019, efter 15,5 års förhållande och nästan 13 års förlovning, gifte vi oss, jag och Anders. Min man, älskar att kunna säga det. Jag vill minnas den dagen vi gifte oss så jag skrivet ett (eller flera...) inlägg med massa detaljer om bröllopet och planeringen inför det. Kanske finns det något bra tips för den som själv planerar bröllop.




Vi bestämde oss i december 2018 att vi skulle gifta oss under hösten 2019. Vi var först inne på att gifta oss i Malmö och var till och med och tittade på en lokal, men tyckte att alla var för dyra. Det var inte heller lätt att hitta en festlokal inom gångavstånd från en kyrka (och att inte gifta sig i kyrkan var inte ett alternativ). Visserligen går det att ordna transport mellan kyrka och lokal, men vi ville helst slippa det.


Istället blev det Uddevalla, där det var betydligt enklare att hitta lokaler som passade vår ganska tighta budget. Efter att vi bokat kyrka och lokal till den 5 oktober och skickat ut save the date-meddelanden, fick vi byta både datum, kyrka och lokal. Anders kusin skulle ta examen den 5 oktober och kyrkan skulle renoveras och förmodligen hålla stängt från augusti till och med...högst oklart. Vi flyttade raskt bröllopet till veckan efter och lyckades efter lite letande hitta en annan kyrka där vi kunde ha festen i det tillhörande församlingshemmet. Den nya lösningen kändes faktiskt bättre än vad vi tänkt oss från början.


Jag ville ha en klassisk brudklänning; vit, lång och med korta ärmar. Min ursprungliga tanke var att köpa en färdig men jag hittade ingen jag gillade riktigt. I princip alla klänningar med ärm hade dels långa armar och dels var armarna i spets, något jag inte ville ha. Jag såg en bild på en brudklänning i omlottmodell på Instagram och insåg att det var en sådan jag ville ha. Jag googlade, hittade en bild på en jättefin klänning, tog med bilden till en sömmerska som sade att hon kunde sy en sådan. Jag hade tio meter thaisidentyg hemma som sömmerskan skulle använda till klänningen. Klänningen blev verkligen jättefin tycker jag - just nu är den dock nedfläckad av bl a rödvin, men det ska väl synas att man hade roligt när man gifte sig.


Jag är väldigt nöjd med klänningen. Den är så mycket jag.

2 kommentarer: