onsdag 12 november 2014

Läser lyssnar tittar november.

I november...

läser jag: Rum för kidsen av Isabelle McAllister och Kvinnor ritar bara serier om mens. Rum för kidsen är en inredningsbok med massa inspirerande tips om hur man kan fixa till barnrum på barnens villkor. Skönt, tycker jag, med inredningstips som utgår från barnens perspektiv och som inte kostar massa pengar. Inga stringhyllor, Ferm living-prylar eller Sebrasängar så långt ögat når i den här boken. Rekommenderas för alla som tycker det är kul med inredning, många av idéerna kan appliceras på andra rum än just barnrum.

Kvinnor ritar bara serier om mens är en antalogi med serier som handlar om - gissa tre gånger - mens såklart. Serierna är av skiftande kvalitet men på det stora hela är det en läsvärd seriebok. Inte minst är det bra att tabuämnet mens uppmärksammas och lyfts fram. Bara av den anledningen tycker jag att en kan köpa och läsa boken.

lyssnar jag på: poddarna Hämndens timme och Flumskolan. Hämndens timme är i sina bästa stunder helt briljant i sina feministiska och antirasistiska politiska analyser (och i sina sämsta stunder fortfarande mycket lyssningsvärd). Som vit feminist har jag fått många ögonöppnare av den här podden. Flumskolan är som en bokcirkel där poddeltagarna diskuterar böcker som politiker skrivit. Jag har bara lyssnat på två avsnitt (om Lena Adelsson Liljeroths och Jimmie Åkessons böcker) men jag gillar blandningen av humor och allvar. Alltid kul när politiker dissikeras.

tittar jag på: Downton Abbey s05 och The good wife s06. Båda dessa serier håller fortfarande trots att de visats rätt länge. Jag tycker att The good wife inte har fått den uppmärksamhet den förtjänar. Går den ens i Sverige? Det jag gillar främst med den är att den ofta har ett feministiskt och antirasistiskt perspektiv. Hur många tvserier har det liksom? Sedan skadar det ju inte heller att storyn är riktigt välskriven och smart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar