söndag 6 april 2014

Nära barn - en tidning för "alternativa" föräldrar.

Jag har läst första numret av den nya föräldratidningen, Nära barn. En tidning med barnperspektiv som i första hand riktar mig mot föräldrar med fokus på nära föräldraskap och som vill leva ett "giftfritt" liv, använder tygblöjor och i övrigt tänker miljövänligt.

Det jag gillar med tidningen är att den inte alls handlar om konsumtion. Nog för att jag gillar att köpa barnkläder och barnprylar men det är ändå väldigt skönt att slippa köphetsen ibland. Det får man ju ändå från så många andra håll. Vidare tycker jag om att det är ett tydligt barnperspektiv med i tidningen, bland annat när en barn intervjuas om vad hen gillar för kultur. Överlag är det en tidning som fokuserar mycket på kultur, vilket jag uppskattar. Det är också tydligt att tidningsmedarbetarna ansträngt sig för att inte ha ett vitt, heterosexuellt och eurocentriskt perspektiv, vilket känns uppfriskande.

Om man vill sammanfatta tidningen, och det vill man ju, kan man kort och gott säga att det är en tidning främst för "alternativa" föräldrar. Dvs föräldrar som vill leva nära sina barn, inte satsar på karriär, lever ekologiskt och är intresserade av kultur. Jag passar ju inte riktigt in i den beskrivningen men tycker ändå att tidningen är klart läsvärd. Det är skönt att läsa en föräldratidning som faktiskt på riktigt står på barnens sida, vilket jag inte tycker att t ex Vi föräldrar gör. Sedan är det vissa saker jag inte tycker är intressanta, som reportaget om hur en lever giftfritt i vardagen (snark...). Men jag kommer absolut att köpa även nästa nummer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar