tisdag 8 december 2020

Tankar.

En sak jag funderat på är det här som alla hållbarhets-inluencers förespråkar; att man bör handla så mycket som möjligt begagnat. Något jag håller med om, det mesta man behöver/vill ha finns att köpa på andrahandsmarknaden. Men för att saker och ting ska finnas att köpa begagnat så måste ju faktiskt några köpa nyproducerade grejer. Och vem ska göra det om alla handlar sådant som redan finns? 

Jag håller på att kolla igenom alla Marvel-filmerna i den ordning som de utspelar sig. De är underhållande men inte särskilt logiska, vilket stör mig. Mängden stryk som karaktärerna klarar av att få utan större men är inte direkt verklighetstroget, för att inte tala om teknologin de använder.

En företeelse jag tycker är märklig är influencers och annat löst folk som bryter mot corina-restriktionerna och visar det på sociala medier - och sedan blir sura för att de får skit för det. Såklart folk reagerar när någon beter sig oansvarigt och dessutom obrytt visar upp det för omvärlden? Jag skulle aldrig skriva en sur kommentar på någons instagram (palla) men såklart jag också blir provocerad när någon inte verkar bry sig om de restriktioner som finns, nu när corona härjar som värst.

Jag har i skrivande stund nio arbetsdagar kvar innan julsemester och föräldraledighet. Nio! Jag längtar. Inte för att jag tror den här föräldraledigheten kommer bli så himla kul (tack för det corona) men ändå. Det ska bli så skönt att slippa ställa klockan, slippa producera på jobbet, slippa ha söndagsångest. Och istället få massor av bebisgos. Jag tror jag kommer njuta så otroligt mycket av det den här gången, för jag vet att det med största sannolikhet är min sista bebis. Bitterljuvt och lite vemodigt är det. Jag vill aldrig mer vara gravid och föda fram ett barn efter den här omgången, men den där allra första bebistiden - den hade jag kunnat göra om hur många gånger som helst, tror jag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar