torsdag 31 december 2020

Året som gått 2020.

Dags för sammanfattning av detta år:

Gjorde du något 2020 som du aldrig gjort förut?

Opererade mig, var sjukskriven, jobbade hemifrån. 

Genomdrev du någon stor förändring?

Hmm. Kanske att jag bestämde mig för att bli en ja-sägare. Jag läste på Sandra Beijers blogg för något år sedan om att hon alltid försökte säga ja till saker och att livet blev mycket roligare då. Jag kände att ja, jag vill också vara en sådan person som säger ja. Som inte inte orkar, som inte inte pallar, som är för bekväm för att säga ja och hellre ligger på soffan än hittar på saker. Sedan kom corona och det blev väldigt lätt att säga ja till de få grejer som erbjöds. Men detta är något jag verkligen hoppas att jag kommer fortsätta utveckla även under normala omständigheter. Jag vill aldrig mer vara en nej-sägare. 

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?

 Ja, jättemånga. Det har varit ett helt galet baby boom-år: en kompis fick sitt andra barn i januari, sedan fick fyra andra kompisar sitt första barn under årets gång. Min bror fick en liten gosse i augusti och min barndomsvän fick äntligen, efter många års väntan, adoptera en liten kille precis innan jul.

Vilket datum från år 2020 kommer du alltid att minnas? 

Inget, tror jag? Kan inte komma på någon dag som varit sådär extra minnesvärd.

Dog någon som stod dig nära?

Min mammas kusin och min mormor dog i år. 

Vilka länder besökte du?

Haha, "länder"! Kul. Är glad över de få gånger jag överhuvudtaget lämnade Malmö, eller för all del den stadsdel i Malmö som jag bor i.

Bästa köpet?

De varma kläder jag investerat i/fått under hösten och vintern. Ullsockar, ulltröja, heattech-tröjor från Uniqlo och ullmössa (ulleggings, ullvantar och ullhalsduk har jag sedan tidigare). Så otroligt bra plagg att ha nu när jag tillbringar mer tid utomhus än vanligt. Tänk ändå att det skulle krävas en pandemi för att jag skulle fatta grejen med kläder efter väder.

Gjorde någonting dig riktigt glad?

Alla dessa barn som kommit till i bekantskapskretsen, och givetvis mitt eget kommande bidrag till den växande barnaskaran bland vänner och familj. 

Saknade du något under år 2020 som du vill ha år 2021?

En pandemifri värld såklart. Kunna träna på riktigt igen utan avbrott för operationer och graviditet. BEBIS. 

Vad önskar du att du gjort mer?

Tagit itu med vissa ångestrelaterade grejer i mitt liv. Jag har börjat litegrann men det hade varit bra om jag varit mer aktiv på den fronten.

Vad önskar du att du gjort mindre?

Haft ångest över grejer som det var helt onödigt att ha ångest över - som det ju i princip alltid är. 

Favoritserier från året som gått?

Började äntligen kolla på Bäst i test, mycket trevligt och roligt program. Skulle själv vilja vara med i det (och På Spåret, mitt drömprogram att få delta i). 

Bästa boken du läst i år? 

Jag ser allt du gör av Annika Norlin. Stark debutnovellsamling som språkligt påminde en del om Sylvia Plath. Förtjänade att vinna Augustpriset i stället för överhajpade Samlade verk

Vad var din största framgång på jobbet 2020?

Vette 17 om jag hade några direkta framgångar på jobbet i år. Är i vart fall väldigt nöjd med att jag kunnat jobba så bra hemifrån, trodde faktiskt inte att jag skulle ha så bra arbetsmoral som jag haft under hösten. 

Största framgång på det privata planet? 

Att jag tränat regelbundet hela året, med undantag bara för sjukdom, operationer och gravidillamående. Att jag nått vissa insikter om mig själv och börjat ta tag i det (= hantera min ständiga följeslagare ångesten). 

Största misstaget? 

Hmmm. Tror inte att jag gjort något större misstag. 

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?

Med tanke på att jag är en relativt extrovert person med rätt stort socialt behov tycker jag ändå att det här året har varit helt okej. Det har fungerat bra att vara hemma så mycket och ha ett begränsat umgänge utanför familjen. 

Vad spenderade du mest pengar på? 

Förmodligen den pågående renoveringen av källaren. 

Något du önskade dig och fick?

En tredje graviditet. 

Vad gjorde du på din födelsedag 2020? 

Ja du... 

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? 

Ja, det skulle väl vara om den där coronan aldrig hade kommit... 

Vad fick dig att må bra?

Styrketräning. Att säga ja. 

Vem saknade du?

Familj och vänner som jag inte kunnat träffa. 

De bästa nya människorna du träffade?

Vette 17 om jag träffade några nya människor. 

Mest stolt över?

De få gånger jag fick barnen att matcha sina kläder och årets julkort😊

Högsta önskan just nu?

Att få en okomplicerad, lagom snabb förlossning som slutar med att jag får upp ett friskt barn på bröstet. 

Vad tänker du göra annorlunda nästa år?

Säga ännu mer ja. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar