söndag 30 december 2018

Årslistan 2018.

Dags att sammanfatta året som gått med hjälp av en traditionsenlig lista:

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Rest utomlands med två små barn. Tränat på gym och sprungit på löpband och gjort marklyft. Börjat använda mig av betald barnvakt. Varit på ett escape room, rekommenderas starkt - så himla roligt!

Självklart tar jag selfies i gymmet. 

Höll du några av dina nyårslöften?
- skriva ut foton och sätta in i fotoalbum. Nej... Inte i år heller.
- läsa tolv böcker. Yes box! Ska nog skriva ett eget inlägg om de 16 böcker jag läste under året.
- hitta en "extramormor/farmor/morfar/farfar". Jag försökte men lyckades inte. Istället har vi börjat med betald barnvakt via en nanny-förmedling. Ett av de bästa besluten jag tagit i år.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
En kompis till mig fick sitt andra barn.

Dog någon som stod dig nära?
Nej.

Vilka länder besökte du?
England.





Är det något du saknar år 2018 som du vill ha år 2019?
Som alltid; ett större socialt umgänge. Eller att umgås mer med det umgänge jag faktiskt har. Sedan så vill jag ha ett jobb jag trivs med.

Vilket datum från år 2018 kommer du alltid att minnas?
Det finns nog inget speciellt datum som etsat sig fast men den här otroliga varma, långa sommaren kommer jag minnas länge. Tror aldrig jag badat så många gånger under en sommar som jag gjort i år.


Vad var din största framgång 2016?
Att jag började träna regelbundet efter mååånga års uppehåll.
Att jag sökte och fick ett nytt jobb.

Största misstaget?
Copy paste från förra årets lista: Hmmm... Har nog inte gjort några större misstag. Eller jo, gjort av med alldeles för mycket pengar. När ska jag lära mig att inte slösa så mycket?

Har du varit sjuk eller skadat dig?
Känner av karpaltunnelsyndromet i mina händer mer och mer tyvärr.

Bästa köpet?
Köp och köp, men att vi började betala för barnvakt är nog mina mest välinvesterade pengar i år. Det och ellådcykeln som underlättar min vardagslogistik något enormt.


Vad spenderade du mest pengar på?
Barnkläder. I år igen. Och vår ellådcykel, älskar den! Att bygga trädäck till trädgården slukade också mycket pengar.

Mellanmålsätande barn på nylagt trädäck. 

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Ingen specifik händelse, men jag är glad och tacksam över att jag och mina nära och kära är friska, att jag har en karl och två barn, ett arbete och ett hem. Mvh Extremt Präktig

Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2018?
Copy paste från förra och förrförra årets lista: Öh... Har jag ens lyssnat på musik i år?

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Jag har varit ganska stressad. Först på grund av föräldraledigheten med två barn, sedan på grund av en arbetssituation jag inte riktigt trivts med. Hoppas på mindre stress under 2019.

Vad önskar du att du gjort mer?
Sparat mer pengar. Herregud, vad det INTE är min starka sida.

Vad önskar du att du gjort mindre?
Spenderat pengar. Stressat.

Hur tillbringade du julen 2018?
I Malmö med Anders bror och hans familj och broderns frus familj. Fullt hus med elva vuxna och sju barn.

Julaftonsbarn. 

Favoritprogram på tv?
The good fight, Jessica Jones, Fauda, Younger och Husdrömmar.

Bästa boken du läst i år?
Kan omöjligt välja en, så följande får det bli:

Nuckan av Malin Lindroth
Arv och miljö av Vigdis Hjorth
Klanen: Individ, klan och samhälle från antikens Grekland till dagens Sverige
Vi har alltid bott på slottet av Shirley Jackson
Hemsökelsen på Hill House av Shirley Jackson

Något du önskade och fick?
Nytt jobb.

Något du önskade och inte fick?
Endast materiella saker (förutom en icke-materiell önskan som jag inte vill skriva ut här. 
Jag hoppas innerligt att den infrias under 2019 i stället).

Vad gjorde du på din födelsedag?
Var föräldraledig och hängde med detta härliga gäng:



Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Såklart! Mer umgänge med vänner, som alltid.

Vad fick dig att må bra?
Min familj och mina vänner. Att träna. Att läsa.


De bästa nya människorna du träffade?
Vet inte om jag direkt träffade några nya människor i år. Däremot uppskattade jag väldigt mycket att få umgås med mina kollegor när jag kom tillbaks till jobbet efter föräldraledigheter. Jag kommer sakna dem när jag byter jobb efter årsskiftet.

Vad har du för nyårslöften för 2018?
- upprätthålla regelbunden träning
- ha en 35-årsfest.
- läsa minst tolv böcker.

2 kommentarer: