lördag 29 december 2018

Barnvagnsnörderi: recension av Kronan Sulky S

Jag har velat ha en Kronan Sulky S sedan den släpptes 2014 men har tyckt att den varit för dyr, både som ny och på begagnatmarknaden. Men så kom det ut en på Blocket i höstas för det facila priset av 750 kr och då var jag naturligtvis tvungen att slå till. En Kronan Sulky S är därmed vår tionde barnvagn (och gissa om jag är nöjd över att äntligen kommit upp i tvåsiffrigt antal vagnar?).



Det jag gillar med den här vagnen är:

1) litenheten. Det är en rejäl sulky i ett kompakt format. Jag har inte använt Sulky S på tåg eller buss än men jag kan tänka mig att den är en dröm att rulla i kollektivtrafiken på grund av att den är så liten och smidig.

2) lång användningstid. Maxvikten är 20 kg och sittdelen är rymlig. Min dotter som är nitton månader kommer kunna använda vagnen länge till. Jag har inte testat men jag tror att även femåringen skulle sitta skapligt i den. Sulky S rekommenderas från sex månader men eftersom liggläget är plant borde den kunna fungera med mjuklift i, om man är okej med att ha en liten bebis framåtvänd.

3) bra längd på suffletten - som dessutom har ett inbyggt myggnät och en titt/vädringslucka.

4) lätt att fälla ihop och blir liten ihopfälld. Dessutom ramlar inte prylarna ur varukorgen när den fälls ihop, stort plus enligt mig.

5) upprätt sittläge, fullt liggläge, bekvämt ställbart handtag och ställbart fotstöd.

6) hyfsat bra gung och ett rull som funkar i terräng. Lätt att köra, lätt att svänga och lätt att häva.




Om jag fick göra vagnen ännu bättre skulle jag:

1) göra varukorgen större. Den är helt okej för att vara en varukorg på en sulky, men ju större korg desto bättre i min bok.

2) förlänga handtaget så att avståndet mellan det och vagnen blir längre. Det borde göra att sulkyn fungerar bättre med en ståbräda. Som det är nu blir det väldigt trångt mellan vagn och handtag, i alla fall för en femåring med vinteroverall. Det går förstås att placera ståbrädan så barnet hamnar bakom handtaget men det är inte så skönt för den som kör.

3) byta lufthjulen mot skumfyllda hjul, eftersom jag avskyr att behöva pumpa däck och laga punkteringar.



Summa summarum:

Jag gillar Kronan Sulky S. Det är en riktigt bra allround-sulky som även skulle fungera bra som resevagn tack vare dess litenhet och kompakthet. Jag skulle dock inte rekommendera vagnen till den som använder ståbräda mycket, i vart fall inte om barnet som ska stå på brädan är hyfsat stort. Det blir inte bekvämt för någon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar