lördag 30 december 2017

Böcker jag läst 2017..

Mitt mål för 2017 var att läsa tolv böcker. 21 blev det totalt - jag är mer än nöjd (och hoppas på lika gott resultat för 2018)! Här är de böcker jag läst under året:

Jag var precis som du - Negra Efendic. Årets första bok och en av de mest läsvärda. En reportageroman om Balkankriget, en konflikt som jag har pinsamt dålig kunskap om men tack vare den här boken vet lite mer om nu. Mycket intressant och väldigt aktuell bok om flyktingskap.

Barn som bråkar - Bo Hejlskov. Kanske den mest överskattade föräldraskapsboken sedan Anna Wahlgrens Barnaboken? Okej, överdriver eventuellt lite nu, men jag fattar inte hajpen kring denna bok. Tycker inte den hjälpte någonting alls kring barn som "trotsar". Men visst, den riktar sig till äldre barn, så jag kanske ska ge den en ny chans om några år. Just nu är jag väldigt trött på föräldraskapsböcker där utgångspunkten är att man ska vara mer eller mindre kompis med sina barn. Jag tror inte på det, jag tror att föräldrar behöver vara auktoritativa (ej att förväxla med auktoritära).

Föda utan rädsla - Susanna Heli. Minns ärligt talat inte riktigt vad jag tyckte om boken i detalj, men den hjälpte mig innan och under förlossningen. Rekommenderas till dig som ska föda barn (och till dig som är partner till någon som ska föda barn)! Varning för viss flummighet dock.  Att förlossningen är en existensiell upplevelse där man kommer i kontakt med sin inre urmoder (typ) vet jag inte om jag håller med om...

Säker stil - Ebba von Sydow och Emilia de Poret. Gillar även om jag inte direkt använt mig av deras råd.

Duktiga flickors revansch - Birgitta Ohlsson. Eftersom jag är långt ifrån någon liberalfeminist är jag förvånad över att jag faktiskt tyckte boken gav en hel del intressanta infallsvinklar. Meeeen den försöker ju inte på något sätt ändra rådande samhällssystem utan handlar om hur man som kvinna bör agera i det existerande patriarkatet.

Att möta förlossningssmärtan - Gudrun Abascal. Se vad jag skrev om Föda utan rädsla.

Fattigfällan - Charlotta von Zweigbergk. Jag skrev en rätt utförlig recension om den här.

Störst av allt, Dubbla slag, Bortom varje rimligt tvivel, Bara ett barn - Malin Persson Giolito. Underhållande, spännande, lättlästa, välskrivna. Perfekt sommarlitteratur.

I en klass för sig, Systerland - Curtis Sittenfeld. Så bra! Definitivt topp 5 av de böcker jag läst i år. Gillade Systerland riktigt mycket pga igenkännande (huvudpersonen är nybliven tvåbarnsmamma) men slutet var sådär. En helt onödig twist på storyn som jag inte förstod syftet med.

Det handlar om dig, Allt som blir kvar - Sandra Beijer. Jag gillar Sandra Beijers blogg och har läst den i många år men tyvärr blev jag riktigt besviken på hennes romaner Språket var bra men storyn i båda böckerna kändes tunn och ytlig. Romanerna utspelar sig enbart i nuet och man får ingen bakgrundsstory att "hänga fast" storyn eller karaktärerna i. Och de så kallade  miljöskildringarna som bestod av att namedroppa platser i Stockholm?! Romanerna kändes inte genomarbetade utan som att de blivit släppta endast för att författaren är en stor bloggare (förlåt, "influencer" (mitt nummer ett hatord)). Beijer har absolut potential men dessa böcker hade behövt typ dubbla sidantalet och massiv utveckling och bearbetning för att vara riktigt bra romaner.

De kommer att drunkna i sina mödrars tårar - Johannes Anyuru. Jag gick ifrån mina principer och läste en roman av en man - och blev inte besviken! Galet. Hade jag läst boken utan att veta vem författaren var hade jag gissar att det var en kvinna. En välskriven, spännande, aktuell och tankeväckande dystopi. Också med på topp 5.

De polyglotta älskarna - Lina Wolff. En säregen roman, kan man säga så? Jag förstår att den vann Augustpriset förra året. Topp 5.

Därför är jag inte feminist. Ett feministiskt manifest - Jessa Crispin. Älskar att den här boken totaldissar identitetspolitik, tolkningsföreträde och triggervarningar. Stör mig på att den bara pinpointar problem utan att komma med konkreta förslag på lösningar. Dock, oerhört läsvärd i dessa tider där vissa tycker att triggervarningar borde förekomma för, tja, allt (det finns ju alltid någon som blir kränkt). 

Just nu är jag här - Isabelle Ståhl. Jag vet inte om Ståhl har en stor blogg men i övrigt kan jag copy pejsta vad jag skrev om Sandra Beijers romaner högre upp. Dessutom känns slutet på boken väldigt ologiskt i relation till resten av storyn. Att den här romanen blev Augustprisnominerad är för mig en gåta.

Omgiven av idioter - Thomas Eriksson. Oerhört intressant om olika personlighetstyper. Lättläst och en riktig bladvändare (samt bra diskussionsämne i olika sociala sammanhang). Jag har en röd personlighet, för övrigt.

Trotsboken - Malin Alfvén och Kristina Hofsten. Yes - äntligen en föräldraskapsbok som utgår från ett auktoritativt föräldraskap. Lättbegripligt och lättläst om barns utveckling och hur man som förälder kan hantera barns "trots", dvs utvecklingsfaser.  Kapitlet om fyraåringar var extra intressant, det stämde in till punkt och pricka på T. Minus för att boken ibland tog föräldrarnas perspektiv istället för barnens, t ex vad gäller vidrigheter som femminutersmetoden. Men det blir ändå en topp 5 för den här boken och jag skulle definitivt rekommendera den till andra föräldrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar