lördag 4 mars 2017

Barnvagnsnörderi: recension av Cybex balios m

Jag hade tänkt vänta med en recension av Cybex balios m ("ballen" kallad i barnvagnsnördskretsar) tills jag fått chansen att testa liggdelen men jag kan inte hålla mig. Så jag tänker att jag kör en tvådelad recension, en nu och en sedan när bebisen kommit och fått använda vagnen.

Låt oss börja med vagnens absolut bästa egenskap: varukorgen. Den är ENORM. En Babyzen Yoyo får lätt plats, likaså en pulka. Korgen är dessutom lättåtkomlig och går att nå både framifrån och bakifrån. På sidorna är det höga kanter som gör att prylarna hålls kvar i korgen och riskerar inte att ramla ut.

Med Yoyon i. Dock går inte vagnen att fälla i liggläge när Yoyon ligger i.

Här med pulka. Älskar varukorgen och vagnens otroligt snygga stilrena design. Så enkel och smäcker.


En annan bra egenskap hos ballen är att den är rymlig. Treåringen på knappt en meter både sitter och ligger bra i den. Hans huvud tar i suffletten när den är uppfälld men det är inget som stör honom.

Färgen på sittdelen heter Olive Khaki.

Jag är väldigt nöjd med ballen hittills. Den är snygg, smidig, lättkörd, rejäl, lätt att häva och relativt enkel att fälla ihop. Ballens sämsta egenskap är att den saknar stötdämpning och därför inte kommer till sin rätt på ojämna underlag. Den här vagnen gör sig allra bäst på plant underlag som asfalt och butiksgolv. Kör man den på t ex gräs, grus eller kullersten blir det rätt rejält skakigt, tyvärr. Så detta är inte en vagn för den som bor på landet eller som rör sig mycket i skog och mark.

En annan liten detalj jag stör mig på är att handtaget inte går att korta ner särskilt mycket. Det hade varit önskvärt, särskilt när man åker buss eller behöver ställa vagnen under en låg trappa på barnets förskola. Men det är egentligen bara en liten, liten detalj i sammanhanget.

Anledningen till att det blev en balle den här gången är att jag ville ha en vagn med stor varukorg men utan lufthjul. Den skulle ha en rymlig, vändbar sittdel och gärna kunna fällas i ett stycke oavsett vilket håll sittdelen är vänd åt. Dessutom skulle vagnen ha swingaway-bygel, lång sufflett, ställbart fotstöd, ta liten plats ihopfälld samt vara under 60 cm i bredd. Allt detta är ballen - plus att den är himla snygg och stilren då. Så som sagt - jag är nöjd med min balle! Dessutom är den prisvärd, senaste årsmodellen verkar ligga runt 4500 kr i nypris. Normalt sett får man betala mycket mer än så för den här typen av vagnar. Jag hade tur och köpte min på Black Friday och fyndade den för 2800 kr. Ett kap!

Avslutar med några fler bilder:

 Vagnen i liggläge med suffletten utfälld...

...och här med suffletten utfälld i maximalt läge. Den sista sektionen på suffletten öppnas med dragkedja och är tyvärr i nät, jag hade hellre haft vanligt tyg där eftersom det a) blir kallt på vintern och b) är risk att solen lyser in och stör barnet. Annars tycker jag att suffletten är riktigt bra, det låter inget när man drar i den och i maximalt läge når den rejält långt fram, (Åkpåsen i vagnen är för övrigt en Voksi Dream som fungerar riktigt bra att ha i ballen.)

Här är bilder på ballen ihopfälld med sittdelen bakåtvänd:

...och här med sittdelen framåtvänd (det är för övrigt superlätt att växla mellan bakåt- och framåtvänd sittdel) :


Nu har jag fällt vagnen med tjock åkpåse i, den blir såklart mer kompakt utan åkpåsen. För att vara en såpass stor vagn blir den rätt liten ihopfälld, och som jag nämnde tidigare är den smidig att fälla ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar