söndag 3 januari 2021

Barnvagnsnörderi: jämförelse mellan Britax Go Big och Babyjogger City Tour Lux

Barnvagn nummer 11 och 12 i mitt barnvagnsstall är Britax Go Big och Babyjogger City Tour Lux (alltså, jag har inte 12 barnvagnar i min ägo just nu - under de drygt sju år som gått sedan jag blev förälder har jag ägt totalt 12 vagnar). Jag har velat ha dessa vagnar sedan H var bebis och nu har jag dem äntligen hemma, redo för bebis nummer tre. SJÄLVKLART måste man ju ha två vagnar till en baby😉

Eftersom jag själv tycker det är kul att jämföra vagnar, och det kanske finns någon av mina läsare som också tycker det, kommer här en liten jämförelse mellan just Britax Go Big och Babyjogger City Tour Lux. Nu är ju inte bebis här än, så jag har inte använt vagnarna in action, men det går ju att jämföra mycket ändå. 

Vagnarna uppfällda med mjuk/hårdlift i. Jag avskyr liggdelar så bebis får ligga i lift som placeras i sittdelen. Big är som synes en betydligt större vagn än Babyjoggern - kolla på bredden och storleken på hjulen till exempel. Varukorgen är förstås också större på Big, även om den på Lux är mycket rymlig för en så pass liten vagn. Båda vagnarna har vändbara sittdelar, fullt liggläge och svängbara framhjul. Med mjuk- eller hårdlift går de att använda från födseln till kanske treårsåldern. Handtaget på Lux:en är fast medan det på Big:en är justerbart i höjd. Lux har swing away-bygel, det har inte Big. Big har ett mer rejält fotstöd än vad Lux har. 

Fullt liggläge på båda vagnarna. 

Trots storleksskillnaden är de väldigt lika i längden i fullt liggläge. 

Svårt att fånga på bild men båda har ett upprätt sittläge. För att få Big:ens ryggstöd så rakt som möjligt måste man trycka det förbi suffletttyget, vilket inte är helt enkelt. Ännu jobbigare är det att gå från sittläge till liggläge och trycka genom suffletttyget. Där har Lux:en en klar fördel, den är oerhört smidig att fälla i sittdelen. 

Suffletten fullt utfälld i sittläge. Fördel Lux. 

Suffletten fullt utfälld i liggläge. Fördel Big. 

Båda vagnarna kan fällas ihop med sittdelen framåt- eller bakåtvänd. De är enkla att fälla ihop och blir kompakta. Lux kan stå på högkant när den är hopfälld, det kan inte Big. 

Visa skillnad i storlek... 


Lux med ståbräda (Lascal Buggy board mini) på. Lux är mycket mer kompatibel med ståbräda än Big. Ståbrädan kommer mycket närmare vagnen och det blir bekvämt både för H och för mig som kör. Lux är faktiskt den vagn jag haft som funkar bäst med ståbräda. 

Kass bild, men kanske det ändå framgår att ståbrädan inte funkar lika bra på Big. Det är svårt att fästa den på ett vettigt sätt, på bilden lutar brädan nedåt rätt mycket vilket inte blir så trevligt för barnet. Att handtaget lutar inåt gör även att det blir trångt för barnets huvud. Ståbrädan går inte heller att fälla upp (när man inte använder den) så mycket som man skulle önska. Det är förmodligen smidigare att haka av den och lägga i varukorgen än att gå med den uppfälld. 

Förutom storleken är den absolut största skillnaden mellan vagnarna att Big har ett fantastiskt gung (= bra bebissövare) och att den kan ta sig fram i princip överallt. Lux är en cityvagn gjord för asfalt, men som sådan gissar jag att den fungerar den väldigt, väldigt bra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar