söndag 28 april 2013

Det där med kön...

...tycks vara väldigt viktigt för vissa. Idag fick jag frågan av en äldre släkting vilket kön jag önskar att Skrutthen har. WTF tänkte jag (men svarade att jag inte bryr mig). Varför skulle jag vilja att barnet har det ena eller andra könet? Såvitt jag vet är enda skillnaden att den ena sorten har en snippa och den andra en snopp. Eller är det så att snoppen gör att en pojke vill spela fotboll, snickra och leka med bilar? Medan snippan gör att en flicka vill vara prinsessa, måla naglarna och dansa balett? För det är tydligen förutbestämt vilka intressen ett barn kommer ha beroende på vad som finns mellan dess ben. Visserligen finns det ju flickor som spelar fotboll och pojkar som dansar balett men de är säkert homosexuella allihop. (Obs, ironi!)

Jag. Blir. Så. Trött. Låt barn vara individer istället för Flickor & Pojkar. Sluta sätt etiketter och skapa förväntningar på människor utefter vilket biologiskt kön de har. En kompis till mig med en två månader gammal son berättade att hon fick negativa kommentarer om pojken hade på sig något med minsta lilla rosa i. "Det där kan han inte ha på sig, han är ju pojke". Alltså SUCK. Vad tror folk ska hända om en pojke har rosa kläder? Att han blir gay? För det vore ju verkligen det värsta som skulle kunna hända...

Men det är lika bra kanske att vänja sig. Folk med könsstereotypa åsikter finns det ju gott om. Men nåde den som försöker tvinga in mitt barn i de typiska könsrollerna.

Om jag vill ha en sådan här till min bebis, oavsett kön? Jajamensan! Finns här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar