lördag 13 juli 2019

Den sista blöjan.

Förra onsdagen - för tio dagar sedan - var senaste gången jag bytte blöja. Kanske den allra sista blöjan någonsin som jag bytte på något av mina egna barn? Några dagar innan blöjavslutet monterade vi ned trappgrindarna. De behövs inte längre, för vi har inte så små barn nuförtiden.

Det är så oerhört dubbelt för mig, dessa slutgiltiga handlingar. Dels är det väldigt skönt att ha barn som blir mer och mer självgående och mindre och mindre beroende av min ständiga omsorg och uppsikt. Dels är det enormt vemodigt att inse att den där första småbarnstiden är över. Och den här gången - till skillnad från när T var i samma ålder som H är i nu - kanske för alltid. Efter barn nummer ett var det självklart att vi ville ha ett barn till, efter barn nummer två är det långt ifrån självklart om det blir fler. Ibland tänker jag att det hade varit praktiskt om det blivit tvillingar andra gången. Då hade det ju blivit tre barn och så hade vi inte behövt fundera mer på den saken. Men nu blev det inte så, och vi funderar. Eller rättare sagt, jag funderar. Vrider och vänder. Vi får se hur det slutar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar