lördag 26 december 2020

Träningen 2020 och mål för 2021.

 Det är säkert jättemånga av alla mina fem läsare som undrar hur det egentligen gick med mina träningsmål för 2020. Nu behöver ni inte fundera längre, för här kommer svaren:

- snitta på (minst) tre pass i veckan. Gärna fyra så jag kan köra tre styrketräningspass och ett konditionspass.

Jag har nog faktiskt snittat på tre pass i veckan. Eller 3,5 till och med, iallafall om man räknar bort perioden när jag var gravidillamående och nyopererad. Jag är väldigt, väldigt nöjd över att ha tränat nästan hela graviditeten, trots att motivationen verkligen inte varit på topp.

- utgå från detta program som jag påbörjade i november.

Detta program är alltså Styrkelabbets helkroppspass två gånger i veckan. Jag minns inte hur länge jag följde det, men någon gång under våren och fram tills gravidillamåendet kom följde jag Styrkelabbets under- och överkroppsprogram istället.

- klara att göra armhävningar på fötterna.

Jajamän!

- kunna göra plankan i två minuter.

Haha nej. Insåg snabbt att plankan är världens tråkigaste styrkeövning och övergav detta mål utan någon direkt ånger.

- vinna över min träningskompis Henrik i någon utmaning.

Nej, eftersom jag aldrig kom på någon bra utmaning... 

- kunna pressa en 20-kiloskettelbell med en arm över huvudet.

Jajamän! 21 kilo kettlebell har jag lyckats pressa upp.

- hålla mig skadefri

Jadå. Ett mål jag för övrigt tar med mig in i 2021. Mina övriga träningsmål för nästa år är följande:

- hålla igång träningen graviditeten ut. Promenera och träna bäckenbotten när bebisen kommit. 

- komma igång med styrketräning efter förlossningen så fort jag fått klartecken från barnmorskan. Bygga upp styrka och muskler igen och hitta tillbaka till någon slags form. 

- göra alla luckorna i Styrkelabbets julkalender, precis som jag gjorde i år.

Mer specifika mål än så här känns inte lönt att ha i dagsläget. Jag får se hur graviditeten, förlossningen och bebistiden blir, och anpassa träningen efter det. Det känns inte rimligt att lägga ribban särskilt högt. Förhoppningen är att få till en regelbunden träning och att hitta träningsglädjen igen. Plus lite styrka förstås. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar