torsdag 25 mars 2021

En dag i vårt liv.

Jag blev inspirerad av Hanapee att skriva om hur en dag vanligtvis ser ut under denna lilla föräldraledighet: 

07.00 ringer alarmet i telefonen. Förmodligen är jag redan vaken eftersom storbarnen (i vart fall T) brukar vara uppe tidigt, men nu är det dags att gå upp. Fixa frukost till ongarna och mig själv, ge D-droppar till J, göra mig i ordning, se till att barnen får på sig kläder och borsta deras tänder, mata J. Se till att T kommer iväg till skolan vid åtta. 

08.30. Varannan vecka lämnar Anders H på förskolan, varannan vecka lämnar jag. Om det är jag som lämnar är det dags att gå nu. 

09.00. Promenad hem från förskolan om det är lämningsvecka, annars är vi hemma. Fixar efter frukost, grejar med sånt som behöver grejas med. J brukar vilja sova nu och gör det antingen i vagnen eller i bärsele (eller möjligen i sängen men då brukar hon vakna efter en kort stund). Ibland är vi iväg på något på förmiddagen, annars blir det kanske att glo på tv en stund eller slöscrolla på internetet. 

11.30. Äter gårdagens middagsrester till lunch. Brygger kaffe och njuter av denna gudasända dryck. Funderar på vad jag ska sysselsätta mig med. Kanske blir det en tupplur på soffan med J.

14.30. Dags att gå och hämta H om det är min hämtningsvecka. Vi brukar vara hemma igen mellan 15.30-16.00, beroende på hur många och långa lekplatsstopp/amningspauser det blir på vägen. 

16.15. T kommer hem och härjet är i full gång.

17.00. Dags att laga middag (jag och Anders turas om). 

17.30. Middag som följs av ongarnas tv-tid vilket innebär en stunds lugn och ro för föräldrarna.

19.00. Här påbörjas nattning av samtliga barn. J brukar också somna för natten någon gång efter sju, medelst amning och sövande i bärsele. Oftast nattar Anders de stora ongarna och så får jag ta den lilla, men vi försöker turas om.

22.30. Jag går och lägger mig. J också som ammar igen. Jag kommer sällan ihåg hur många gånger hon sedan vaknar under natten men jag tror det är en eller två. En bra natt ammar hon och somnar om snabbt, en dålig natt ammar hon i evigheter och bajsar så man måste upp och byta blöja, gärna mer än en gång. Att ligga ner i sängen och amma är ok, men att behöva gå upp och byta blöja mitt i natten... Fy vad jobbigt det är. 

07.00. På't igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar