fredag 28 december 2018

Barnvagnsnörderi: recension av Brio (Britax) Go

Min nionde vagn i ordningen - efter Brio Smile, Carena Lux, äldre Brio-vagn, Brio Spin, Bugaboo Bee, Babyzen Yoyo, Cybex Balios M, Joie twin aire syskonsulky - är en Brio Go. I tidernas begynnelse, dvs 2013 när jag var gravid med mitt första barn, valde jag mellan en Smile och en Go. Valet föll på en Smile för att den enligt en jämförelse jag hittade på en blogg skulle vara bättre i snö och hade en längre sufflett.


När barn nummer två var cirka elva månader blev det till slut en Go. Jag var trött på att Cybex Balios M var så stum och tyckte inte att den funkade så bra med ståbräda och ville verkligen testa en Go som jag varit sugen på så länge. Sagt och gjort, jag hittade en billig på Blocket från 2009 och slog till - och jag blev inte besviken. Det fantastiska gunget som klarar i princip all terräng! Pansarvagnskänslan i kombination med smidigheten hos swivelhjulen! Den stora varukorgen! Det ergonomiska handtaget som kan fällas på så många sätt! Den rymliga sittdelen! Hopfällningen, kanske den smidigaste någonsin på en så pass stor vagn!?

Fullt liggläge och fullt utfälld sufflett. 

Go:n är en underbar allround-barnvagn som kan användas under hela barnets vagnperiod. Om det någonsin blir ett barn nummer tre kommer jag vilja ha den uppdaterade versionen av Go, en Britax Go big, med skumfyllda hjul, upprätt sittlägeoch fullt liggläge (så den kan användas med mjuklift). Jag älskar att Go är så oerhört rejäl och stadig men ändå smidig och lättkörd. Det är fantastiskt att kunna fälla handtaget på bussen eller när något barn själv vill köra vagnen. En av vagnens absolut bästa egenskaper är att man fäller den i ett litet, kompakt stycke, oavsett om sittdelen är framåtvänd eller bakåtvänd. Dessutom ligger alla prylar kvar i varukorgen när den är hopfälld, till skillnad från Cybex Balios M där allt föll ur.

Rymlig sittdel. Ettåringen har gott om plats att växa. 

Nackdelar med Go är att den funkar sisådär med ståbräda (Lascal Buggy board maxi). Ståbrädan går inte att fästa på så många sätt och hamnar för långt ut från vagnen för att fungera optimalt. Inte heller Go:s egna ståbräda är särskilt bra eftersom den är så lång och gör att det blir svårt för den som kör att gå bakom vagnen. Suffletten är lite kort, vilket dock är åtgärdat både på Go Next och Go Big. Go Big har även, som jag skrivit ovan, fullt liggläge och upprätt sittläge, plus bättre hjul och fotstöd med bättre lägen än Go. Sammantaget är Go en av mina absoluta favoritvagnar och jag förstår verkligen varför den är så populär.

Storebror kör lillasyster med handtaget i lagom höjd. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar